onsdag 6 april 2011

Akvarieregöring a la de lux....



I dag va det hög tid att ta tag i operation "rengöra akvariet". Eller snarare, för en månad sen va det "hög tid". Men det tillhör sådana där projekt, som gärna får vänta alldeles för länge innan det blir gjort. En av anledningarna till att jag drar mig så mycket för att ta tag i det, är att jag hatar att håva upp fiskarna. Allra helst de där stora, såsom Zigge (den stora trekantiga saken), och Malin (det är våran enormt stora mal). Men idag va min man hemma från jobbet. Han är lite risig & hade ägnat natten till att köra buss med toa-sitsen. Men tillräckligt kry va han ju ändå, till att orka hjälpa mig med att håva upp firrarna. Jag säger; Om du bara hjälper mig att få upp fiskarna så gör jag rent akvariet. Smart drag där...NOT!! Varför tror jag alltid att allt är så förbannat enkelt, och minsann ska gå på ett litet kick att fixa? Ett antal timmar senare är jag kraftigt less på mitt "lilla" projekt! När man har dragit på att ta tag i rengöringen av ett akvarium, blir ju dessutom jobbet desto j*vligare. Här räckte det inte med att bara damsuga botten & byta lite vatten inte. Nä då....bara till att tömma hela alltet & sanera grus, stenar & växter fån smuts och alger. Samt skura & skrapa hela akvariet. Bara att stå och rengöra 25 liter grus tar sin lilla stund:P
Nästa gång detta ska göras, så ska det ta mig 17 ske när min man är frisk & han kan sköta skurandet. Nästa gång, tänker ni? Varför tar hon inte bara & håller efter, istället för att låta det bli så övermäktigt att göra rent? Jo då...visst skulle det vara bra att göra så, och jag skulle hemskt gärna vilja kunna lova här & nu att det ska jag minsann göra. MEN...jag har tillräckligt stor självinsikt, och försöker inte på något sätt lura mig själv till att tro att det ska bli någon skillnad på mitt sätt att vara. Med största sannolikhet kommer det där akvariet att få vänta lika länge nästa gång. Men den gången ska jag med glädje överlåta jobbet till mannen i huset. Så kan jag ägna mig åt att brygga kaffe, rasta vovvar & vattenpassa akvariebänken. Det tycker jag verkar lite lagom ansträngande ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar