tisdag 17 maj 2011

Lever varje dag med kronisk smärta...

Det många inte vet om mig, är att jag lever varje dag med kronisk smärta. Dygnets alla timmar finns värken där, och låter mig inte för en sekund vila ifrån den.
Förvisso har jag bättre & sämre dagar. Vissa dagar har jag mindre ont, och fungerar ganska bra. Men smärtfri, det har jag inte varit på 20 år. Jag är dock en mästare på att dölja mina smärtor för omgivningen. Man vill ju inte framstå som gnällig ;)

Den kroniska smärtan är som en fiende inom den drabbades egen kropp, den är grym och hänsynslös. För att hejda dess nedbrytande krafter måste man utarbeta en sorts krigsstrategi, skapa positiva motbilder mot smärtan för att kunna överleva på längre sikt.
Detta skriver Basil Finer i inledningen till boken "Att leva med kronisk smärta"

Kunde inte ha sagt det mycket bättre själv.
Jag får ofta höra; Hur orkar du vara så positiv hela tiden?
Men det kanske är just det. Den där positiva motpolen, som gör att jag orkar kliva upp varje dag. Krigaren i mig, som inte tillåter smärtan att ta över mitt liv. Visst finns det dagar när jag allvarligt funderar på om det är värt att kliva ur sängen över huvud taget. Men min positiva grundsyn på livet gör att jag oftast skakar denna känsla av mig, och ger mig in i kriget mot smärtan ännu en dag.

Men nu har det varit värre än vanligt i flera dagar, och krigaren i mig vill bara lägga sig ner & kapitulera :(

1 kommentar: